donderdag 1 maart 2012

Voorschrift 19 BVA

Donderdag, 1 maart 2012   Mist

Om 05:00 uur vaart de volgeladen Eemshorn naar Harlingen om haar lading schelpen te lossen. Omdat we niet vóór 10:00 uur kunnen lossen bij Spaansen, varen we economy speed.
Het is mistig. Het zicht bedraagt < 100 meter. Ik kan ternauwernood onze boeg zien. Lichtboeien zie ik pas als de Eemshorn er langs vaart.
Voorschrift 19 "Gedrag van vaartuigen in beperkt zicht"  van de Bepalingen ter Voorkoming van aanvaringen op zee (BVA) is van toepassing. Dit is een van de meest belangrijke en ingewikkelde voorschriften van de BVA, en daarom zal ik het voorschrift niet uiteenzetten.
Onderweg naar Harlingen komen we geen enkel vaartuig tegen. Ik heb derhalve geen gelegenheid om voorschrift 19 toe te passen.

Als het dag wordt, is het zicht nog steeds zeer beperkt. Alles lijkt grijs.
In de haven van Harlingen duikt een zeehond naast ons op.
Ik ga rusten. Ondertussen waakt Fozzy Bear over mij. De beer en tekening heb ik van mijn jongste fan, Sarah (9 jaar), gekregen.
Soms levert de mist nog wel mooie plaatsjes op. Bij het uitlopen stopt de Eemshorn voor korte tijd, omdat de coaster Beautrader gedokt wordt.


Er liggen enkele viskotters langs de steiger.
Voor de warme middagmaaltijd drinkt de bemanning graag een alcohol-vrij (echt waar!) biertje.
De Pollendam ten Westen van Harlingen is geheel gehuld in nevelen.
 Baken op de Pollendam
Bij Vlieland duikt onze vriend Herman op. Herman wordt van tijd tot tijd bijgevoerd door passerende viskotters.
 Het is tijd voor een fotoshoot van schipper Klaas en zijn zonen Simon en Cees.


De ruiten van de stuurhut spiegelen niet alleen van binnen maar ook van buiten.
Dan maar een foto schieten in de stuurhut.
vlnr: Schipper Klaas, Simon en Cees

Geen opmerkingen:

Een reactie posten