Vanmorgen hebben we om 07:00 uur losgegooid in de Willemshaven en koers gezet naar Stortemelk.
Holland tot de volgende keer!
Hoewel het pas donderdag is, keren de eerste vissers terug naar de haven.
Als we ten zuiden van Terschelling varen zien we dat het gelijknamige betonningsvaartuig al begonnen is met haar werkzaamheden. De Kustwacht beschikt over 3 zusterschepen voor het verzorgen van de betonning. Twee van de drie schepen hebben aardrijkskundige namen, namelijk Terschelling, gestationeerd te Terschelling en Rotterdam, gestationeerd te (het is een beetje voorspelbaar) Rotterdam. Het derde schip is bij decreet van Koning Willem III vernoemd naar de heldhaftige redder Frans Naerebout
gestationeerd te Vlissingen.
Betonningsvaartuig Terschelling nabij Terschelling
Het is zonnig met een straf briesje.
Op de Noordzee staat nog een behoorlijke deining.
Voor het koken plaats ik verstelbare stangetjes op het fornuis, teneinde het schuiven van de pannen tegen te gaan. Vandaag staat spaghetti met komkommersalade op het menu.
In de middag controleer ik overeenkomstig de scheepvaartregelgeving de veiligheidsmiddelen. Het programma Marad geeft daarvoor alerts.
Na een dag zuigen is aan het eind van de middag het beun van de Eemshorn vol met:
Onze core-business
De zon gaat langzaam onder als we terugkeren naar Harlingen.
Ik kijk op de elektronische zeekaart en het valt me op dat de Eemshorn vandaag een veel grotere vaart over de grond heeft dan anders.
12,66 knopen, ofwel 23,44 km/h
Hoe komt dat nu?
Een blik in de getijdentabel laat zien dat er vandaag wegens de volle maan een extra hoge vloed is. De eigenlijke springvloed is 2 dagen na de volle maan, op zaterdag de 10e maart.
Om in dezelfde tijd een hogere waterstand te bereiken moet er meer water worden verplaatst, dus stroomt het water met een grotere snelheid. De Eemshorn "lift" met deze grotere stroom mee (met het getij mee) naar Harlingen.
Volle maan boven Harlingen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten