maandag 5 maart 2012

Familiebezoek

Vrijdag, 2 maart 2012  Familiebezoek

Na het lossen en verhalen legt de Eemshorn omstreeks 18:00 uur aan in de Willemshaven te Harlingen. 

Voor ons ligt de mooie museum zeesleper Holland, waar ik al eerder over heb geschreven.
Ik ga via de loopplank aan boord van de Holland en schiet wat foto's. 
 Teak op de dekken!
De brug is schitterend met houten lambrisering en gepoetst messing. Jammer genoeg spiegelt de flitser in de ruiten van het stuurhuis.
Schipper Klaas en zijn zonen Simon en Cees zijn op weg naar huis. De overblijvende bemanningsleden, machinist Lesley, matroos/machinist Peter en ik drinken ieder één pijpje Heineken (nu wel met alcohol).
Daarna kan ik meerijden met Peter naar Munnekezijl. Peter woont één dorp verder.
Dit weekend logeer ik bij mijn zus Viviane en haar man Martin.
We kletsen heel wat af voordat we omstreeks middernacht naar bed gaan.


Zaterdag, 3 maart 2012 Oost-Groningen

De volgende ochtend laten we na het ontbijt de - je weet wel - bokken Ko en Jim uit. Ze zijn zo mak en aanhankelijk als hondjes. 
Daarna rijden we naar 
 Overblijfsel uit de koude oorlog, uitkijktoren.
Groningen (stad) voor wat boodschappen en vervolgens naar Delfzijl. Plaatsnamen uit de aardrijkskundelessen schieten we voorbij, Bedum, Loppersum, Appingedam. In Delfzijl bezoeken we het scheepvaartmuseum/zeeaquarium Muzeeaquarium Delfzijl.
 Viv
 ik
 Model van de met 9.0000 PK destijds sterkste zeesleper, Zwarte Zee.


Zondag, 4 maart 2012  Over de afsluitdijk en terug

Geloof me of niet, maar tot vandaag was ik nog nooit in mijn leven over de afsluitdijk geweest.De mist is potdicht, zodat er niets valt te zien.
Martin, Viviane en ik bezoek vandaag onze zus (van Viviane en mij, van Martin, derhalev een schoonzus) Francoise. Francoise woont met man Piet en zonen Ludo (mijn petekind) en Joren te Heiloo. Aanleiding voor het bezoek is de verjaardag van Francoise een paar dagen geleden.
Viviane's tweeling zus Michele, haar zoon, onze jongste neef, Liyam en onze moeder zijn ook op bezoek gekomen. De familie is nagenoeg compleet verzameld. Aan het eind van de middag vertrekken we weer terug naar Munnekenzijl, waarbij ik zal worden afgezet in Harlingen op de Eemshorn. Het is donker geworden als ik weer aan boord kom.
 De Groninger Coaster Pavona ligt achter de Eemshorn. 

De Pavona is net als de Holland in 1951 te Foxhol gebouwd. Nu liggen ze - met de Eemshorn tussen hen beide - weer naast elkaar. Ze liep van stapel bij N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th.J. Fikkers, onder bouwnummer 79.

Hier een link:


Al met al een leuk weekend, maar dan mis ik mijn Mirjam het meest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten