woensdag 21 maart 2012

Helden op sokken

Woensdag, 21 maart 2012  een heerlijke lentedag!


's Nachts manoeuvreren is niet altijd eenvoudig. Het menselijk oog is niet lichtgevoelig genoeg voor nachtzicht. Daarnaast kunnen lichten die van belang zijn voor de veilige navigatie door andere sterkere lichten worden "weggedrukt" en reflectie's 
Een computerscherm en mijn gezicht spiegelen in de ruit van het stuurhuis. 


kunnen je oriëntatievermogen nadelig beïnvloeden.

De barometer geeft 1035 HPa aan; de zon schijnt en de zee is vlak

Varenden, zowel op de zeevaart, als de binnenvaart zijn propere mensen. Je kunt erg vies worden van werken aan boord, maar aan tafel verschijn je schoon. Het is een ongeschreven regel dat je niet op schoenen loopt door de accommodatie, inclusief stuurhuis; dus schoenen uit!
Meestal loop je dan op sokken.
Op de terugreis naar Harlingen ontmoeten we in de Vliestroom de coaster Ennio Marnix, die bezig is met een proefvaart.
Ze wendt en zet weer koers naar Harlingen.
Haar rompvorm is uitgekiend, want ze trekt geen golven. Een romp met weinig weerstand zal geen of nauwelijks golven veroorzaken.
De vroege zeilers maken hun opwachting op de Waddenzee






Ten zuiden van de zandplaat Griend ligt een gaswinningsplatform. Ik zie het altijd in de verte liggen en het fascineerde me op de een of andere manier. Ik heb eens gezocht op het internet.
Het is het Zuidwal productieplatform. Al verder speurend op het internet leert me dat dit productieplatform boven op een gedoofde vulkaan ligt. Wie had dat nu gedacht!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuidwalvulkaan


Het Nederlandse Loodswezen heeft 3 nieuwe loodskotter ter vervanging van de Mirfak
Menkar en Markab, besteld bij de werf Barkmeijer te Stroobos (Friesland).
Het eerste van de 3 bestelde loodskotters, de Polaris, wordt bij Shipdock in Harlingen afgebouwd.
Zo moeten ze er uit gaan zien.


De vllakke zee geeft me de gelegenheid een paar foto's te maken van boeien.


Laterale boei markeert de vaarweg. 
Richting ->land; groene spitse boei aan stuurboord (R) en rode stompe boei aan bakboord (L) "red to port". 
Richting -> zee, derhalve omgekeerd; rode boei aan stuurboord en groene boei aan bakboord.
http://vaartips.nl/tonnen.htm


Cardinale boei maarkeert gevaar. Deze cardinale Westboei moet aan de Westzijde worden gepasseerd.


De ferry Midsland is uit de mottenballen gehaald. Dit schip is (nog) niet uitgerust met AIS (de naam van het schip verschijnt dan op de radar en/of electronische zeekaart). Hier loopt ze Vlieland aan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten