dinsdag 13 maart 2012

Tuig van de Richel


Maandag, 12 maart 2012  Boiler stuk / "Pilot Maas?"


De boiler aan boord werkt niet (meer). Nog onbekend is wat de oorzaak is. Vanmorgen kon ik van het restant opgewarmde water nog een aangename douche nemen. Dat zal er de rest van de week niet meer inzitten. Ik heb een hekel aan koud douchen. Dat is overigens verboden (of zou verboden moeten zijn) bij de Conventie van Genève.
Een beetje zoals in de BBC Comedy: "The Young Ones". Op zaterdag achter elkaar in de tobbe met water opgewarmd in pannen. Eerst de schipper, daarna - mijns inziens - de stuurman (ik dus) en na mij, ... De laatste in de rij kan plaats nemen  in een tobbe met ijskoude modder.
De wasmachine en droogtrommel functioneren nog wel, zodat de opvarende wel iedere dag een schone onderbroek kunnen aantrekken. Hoe we ruiken aan het einde van de week weet ik nog niet. Gelukkig is dit geen "geurorama-webblog".


Vanmiddag zag ik een bruinvis (kleine verwant van de dolfijn) op het wad. Ik heb geen foto kunnen maken.


De barometer geeft 1032 Hecto Pascal aan. Een zeer bestendige atmosfeer derhalve. Aanboord luisteren we Verkeerscentrale Brandaris uit op het marifoon kanaal 2. Zeer geregeld komen deze dagen oproepen voor Pilot Maas (de verkeerscentrale bij de Maasvlakte, ten Westen van Rotterdam) door. Pilot Maas zendt en ontvangt namelijk ook op het marifoon kanaal  2.


Ik heb na het eten in het weekblad Visserij Nieuws gelezen over het kapseizen van de schelpenzuiger Frisia in het najaar van 2010. Daar werd ik niet echt vrolijk van.




Dinsdag, 13 februari 2012   Griend en Richel  /  het wonder van meester Lesley / We are not alone!


We passeren dagelijks de zandplaten en natuurgebieden Griend (ten zuiden van Terschelling) en Richel (ten Oosten van Vlieland). Omdat het natuurgebieden zijn mag je alleen als officieel "vogel-voyeur" de eilanden betreden. Voor gewone mensen is de toegang verboden. Und für meine Deutsche Lesern: "Zutritt is strengstens untersagt!"


De trekvogels keren weer terug in hele zwermen. Dat is niet alleen te zien met het blote oog (al dan niet met verrekijker), maar ook op onze radar. Het lijkt dan op een plaatselijke regenbui, maar het regent helemaal niet. Als ik het radarbeeld koppel aan mijn visuele waarneming, zie ik op de plaats van de grote diffuse echo een zwerm vogels.
Griend (op de achtergrond Terschelling)

Het tuig van Lenie 't Hart bevolkt en masse Richel. Het lijkt goed te gaan met de populatie zeehonden.
Richel (op de achtergrond Vlieland)


Na het middageten wassen Mark en ik af. Het benodigde hete water maken we met de elektrische waterkoker. Het is wel een hoop extra gedoe, maar het werkt wel.
Later is in de middag betreedt meester Lesley de kombuis; "Mmm, ruikt lekker,
ik snap niet hoe het kan maar de thermometer op de boiler geeft 60° (Celsius) aan." Ik probeer de warme kraan en inderdaad na verloop van tijd komt er heet water uit. Hoera, we kunnen weer douchen! Bye, bye body smell.

Ten Noorden van de Eemshorn, gaat de "conculega" Vertrouwen aan de slag.
Let op het dagmerk: ruit bal ruit (bij nacht lichten: rood wit rood)
Voorschrift 27 b van de Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee
De Stormmeeuw van de Douane komt ook eens neuzen. Het viskottertje Harlingen 4 loopt ons op met een tussenruimte van 30 meter. Wide berth requested! (afstand houden!)
Let op het dagmerk: diabolo (bij nacht lichten: groen boven wit)
Voorschrift 26 b van de Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee








Geen opmerkingen:

Een reactie posten