woensdag 7 maart 2012

Het weer slaat om

Woensdag, 7 maart 2012  BH's BH

Als we na het zuigen terug naar Harlingen varen staat er een straffe bries. Af en toe komt er water over de bak. Je voelt dan een trilling door het schip.
Op een gegeven moment wijzigt het schip zonder dat er een roercommando wordt gegeven spontaan 35° koers naar bakboord. Dat heet: "uit zijn roer lopen". Natuurlijk gebeurd zoiets vlak bij een boei. Snel de zeepiloot op standby schakelen 

en overschakelen op de rivierpiloot. Met de tiller van de rivierpiloot
het schip stutten (= tegenroer geven, in dit geval naar stuurboord). Boei gemist!

Daarna wordt op de zeepiloot de schakelaar "YAW" teruggedraaid, tot stand 2.2, en weer ingeschakeld.
http://www.encyclo.nl/begrip/Yaw 

Het kost wat meer moeite dan anders om de Eemshorn op koers te houden. Bij een roercommmando van 1°, verandert het schip soms wel tot 5° van koers; wachten tot de koers stabiliseert en als dat niet gebeurd, weer een tegengesteld roercommando van 1° à 2° geven.
Het schip dat naast ons aan de kade ligt wordt niet zo fraai gelost; het is sterk "koplastig"; dat betekent dat de boeg lager ligt dan het hek (de achterkant). Normaliter wordt aan een stuwadoor een instructie gegeven hoe het schip gelost (en geladen) dient te worden zodat de buigende momenten binnen de normen van de scheepsbouwer blijven. Met een handig beladings- en stabiliteitsprogramma als Locopias kun je dat makkelijk berekenen. Een enkele keer komt namelijk voor dat een schip tijdens laden of lossen blijvend vervormt.
 
Tijdens het lossen begin ik aan de maaltijd. Vandaag eten we nasi, 

of te wel: Buitenrust Hettema's Blauwe Hap.


Het NOS-journaal weet te melden dat het aantal personen die een vast contract krijgen met 97% is afgenomen in het laatste jaar.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11662795/__Vaste_baan_utopie__.html
Het klassieke proletariaat of zoals Marx de onderklasse (dat deel van de bevolking dat zijn arbeid verkoopt aan de andere klassen)
 Karl-Marx-Stadt alias Chemnitz
noemt, maakt haar rentree. Ik wordt hier niet echt blij om.


De gerepareerde voormast is teruggeplaatst op de Eemshorn. De aansluitingen voor het toplicht, ankerlicht, dekverlichting en hydraulische strijkinstallatie moeten nog bevestigd worden. Voorts moet de mast geconserveerd (= geschilderd) worden.
De wind is verder aangewakkerd en geruimd naar Noord-Westelijke richting, zodat we op Stortemelk niet langer in de luwte van Vlieland liggen. Bij een golfhoogte van >1,75 meter lukt het zuigen niet meer. We meren daarom aan in de Willemshaven.


Iets na ons loopt het patrouilleschip Visarend binnen en meert achter de Eemshorn aan in de Willemshaven.
N.B. De oorspronkelijke thuishaven is Den Helder, thans Rijswijk.  Met uitzondering van Marineschepen zijn alle overheidsschepen enkele jaren geleden in eigendom overgedragen aan de Rijksrederij, kantoorhoudende te Rijswijk, die de schepen verhuurt - met of zonder bemanning - aan de verschillende overheidsdiensten, zoals Rijkswaterstaat en de Kustwacht


Omdat de achtertros van de Visarend op dezelfde bolder gaat als die van de Eemshorn, "dipt" de matroos de tros.
Bij dippen haal je de tweede tros onderlangs en door de eerste tros. Ieder van de schepen kan nu zonder de andere tros tijdelijk af te nemen (voorzover dat überhaupt gaat, want als een tros strak staat, kun je de tros niet afnemen) losgooien. Een stukje zeemanschap!
Harlingen is de thuishaven van veel schepen uit de zogenaamde bruine vloot.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten