donderdag 15 maart 2012

Donderdag


Donderdag, 15 maart 2012


Wat is er vandaag gebeurd?


Om 04:15 uur opgestaan, tanden gepoetst en de hygiënisch kritische lichaamsdelen gereinigd, varkensvlees gemarineerd en de wasmachine gevuld en gestart.
Om 05:00 uur was het beun van de Eemshorn vol en heb ik naar de de haven van Harlingen genavigeerd. 
Het schip in aanbouw, Jaguar van Amasus Shipping heeft een dubbel Plimsollmerk, cirkel 1 voet Ø met doorgetrokken lijn (zomermerk in zeewater). Ik ga uitzoeken hoe dat zit en kom daar op terug.


Met hulp van de schipper heb ik het schip gemanoeuvreerd naar de meerplaats.
Na het lossen heb ik zelfstandig het schip van de losplaats gemanoeuvreerd en naar de ons wingebied gevaren. Dat geeft me een tevreden gevoel!
Onderweg voer de oude double-ender ferry Terschellingerbank ons tegemoet, een Sikorsky Seaking S-61 reddingshelicopter vloog met veel geraas over de Eemshorn
en op Stortemelk was de Nederlandse douane bezig met het lastigvallen (pardon, routine controle) van een Nederlandse zeilboot.


De bijna traditionele nasi maaltijd is een dag verlaat, dus deze week niet op woensdag (zoals bij de Koninklijke Nederlandse Marine, in plaats daarvan was het woensdag gehaktdag aan boord van de Eemshorn), maar vandaag. De nokvolle wok ging bij de middagmaaltijd bijna leeg. Schipper Klaas zal me van het restantje bevrijden.
Na de middagmaaltijd, afwassen met warm water uit de waterkoker, en de accommodatie poetsen (schoon schip maken). Ik hou van de frisse luchten van Ajax en Dettol.
Tijdens het poetsen van de toilet keek ik naar buiten.


Deze heerlijke bijna lentedag loop teneinde als de MNO Zeezand de Eemshorn passeert.
Vanavond zijn we om rond 21:00 uur vol en varen we terug naar Harlingen om te lossen. 
De zandzuiger MNO Zeezand is gelijktijdig klaar met zuigen en vaart eveneens terug naar Harlingen. Niet zo toevallig moeten we bij dezelfde loskade lossen. De MNO Zeezand zal weliswaar eerst gelost worden, maar toch varen beide schepen volle kracht om in de haven te komen. De MNO Zeezand is een langer (langere schepen hebben een grotere rompsnelheid) en zwaarder gemotoriseerd schip en loopt op de Eemshorn in. Ze geeft een duidelijk radarbeeld.
De rechte echo is de Pollendam, ten westen van de havenmond van Harlingen.
De grote echo is de MNO Zeezand.
Na het lossen zullen we afmeren en slapen we - voor de afwisseling - allemaal 's-nachts. Morgen zijn de nodige werkzaamheden aan boord gepland, waaronder het installeren van een nieuwe boiler.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten