dinsdag 20 maart 2012

Lente

Dinsdag, 20 maart 2012  Vochtige bilnaad


Na het lossen meld ik me om 05:00 uur bij de Havendienst Harlingen op kanaal 11. De Eemshorn vertrekt weer naar haar wingebied. 


De radar van de Eemshorn kijkt niet over de dijk van de Harlinger Haven. Ik vaar met een gematigde vaart van 4,6 knopen door de haven van Harlingen. Met minder vaart reageert ze slecht op haar roer.
Als ik hard stuurboord draai bij de havenmonding, doemt ineens het baggerschip Adelaar op korte afstand aan 
stuurboord vanachter de dijk op uit de duisternis. 
Ze voert: rood wit rood (beperkt manoeuvreerbaar op grond van voorschrift 27B van de Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee) en haar felle dekverlichting verblindt me.
Ik vermoed dat ze haar lichten rood wit rood heeft vergeten uit te zetten, want ze loopt een normale vaart.
De Eemshorn zou op grond van Voorschrift 15, BVA "koers kruisen" uitwijk plichtig zijn, ware het niet dat de Eemshorn zich bevindt in een nauw vaarwater ingevolge Voorschrift 9 D, BVA en kan niet niet stuurboord (of bakboord) uit, omdat ze anders op de dam(men) van de havenmond loopt. De Eemshorn mag dus koers en vaart houden. De Adelaar neemt geen maatregelen ter voorkoming van een aanvaring.
Lichte paniek. 
Ik besluit hard achteruit te slaan en voldoe daarmee aan Voorschrift 17 A ii, BVA. Als het schip dat verplicht is tot uitwijken (Adelaar) geen maatregelen neemt is het schip dat koers en vaart mag houden (Eemshorn) verplicht maatregelen te nemen. Een beetje als in het gewone wegverkeer; "je hebt geen recht op voorrang, je moet voorrang krijgen."
De Eemshorn is dubbelschroefs, dus blijft op koers. De Adelaar loopt voor ons langs en geeft hard bakboord roer.
Gevaar geweken! Mijn hart klopt nog in mijn keel.


In de middag passeert het klassieke zeiljacht voor de adelborsten van de Koninklijke Marine, Hr. Ms.Urania ons.
Ze is op 23 april 1938 door de Koninklijke Marine in gebruik genomen en is sindsdien meerdere keren verbouwd. Ik schiet een hele reeks foto's.
De Eemshorn wordt achtereenvolgens opgelopen door de coaster Egon W en het reefertje Green Frost, waarbij eerstgenoemde wel erg weinig ruimte laat.
Ik zie geen silhouet op de brug van de Egon W. Wellicht staat de officier van de wacht achter de deur.
Let op onze nieuwe mooie voormast.
De Green Frost helt over naar stuurboord in een bakboordbocht. Een dergelijke helling is typerend voor "ranke" schepen, zoals reefers.
Reefers zijn mooiere schepen en krijgen daarom van mij meer fotoruimte. Lekker puh!


En  zo gaat de eerste lentedag teneinde.
Ik dacht dat ik een perfecte foto had gemaakt, maar het kan altijd beter...
Na het avondeten vul ik de inhoud van de medicijnkist bij. Omdat de Eemshorn in zeegebied A1 (binnen bereik van VHF kuststation tot 20-30 Nautische Mijl uit de kust) blijft, heeft ze een beperktere hoeveelheid medicijnen dan schepen die in de GMDSS zeegebieden  http://www.frequentieland.nl/maritiem/gmdss-zee.htm A2 tot A4 varen.
Zeeschepen zijn verplicht luisterwacht te houden op marifoonkanaal 16. Op de terugreis naar Harlingen vang ik een gesprek op tussen een Search And Rescue helicopter en de reefer Chiquita België. De SAR helicopter wil als oefening een persoon laten zakken op het dek van de Chiquita België
De kapitein van de Chiquita België zegt onmiddellijk zijn medewerking aan de oefening toe. Het verdere marifoonverkeer zal via kanaal 67 gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten