donderdag 29 maart 2012

Retour à Yerseke

Donderdag, 22 maart 2012


Vandaag varen we (eindelijk) terug naar onze thuishaven Yerseke. We verwisselen de wonderschone Waddenzee voor de net zo mooie Oosterschelde. Na het zuigen koersen we naar het Zuiden.

Het is schitterend weer. Wellicht nog iets te koud om aan dek te gaan met een t-shirtje, maar weer te warm om je werkjas om de schouders te draperen.
Er hangt een nevel over het water. Er liggen veel schepen voor anker langs de Nederlandse kust. Het valt op dat een groot aantal van die schepen tankers zijn. De reden daarvan?
Je zou kunnen denken aan speculatie. Voor anker liggen en dan hopen dat de crude in je ruimen nog veel meer waard wordt. Alleen deze schepen liggen niet op hun merk. Ze zijn dus leeg. Met andere woorden er is geen werk voor die schepen.

Ik ben doende in de kombuis als ik opeens een vermindering van het motorgeruis hoor. Ik snel naar het stuurhuis en vraag of er iets aan de hand is. Wegens een lekke brandstofleiding is de stuurboord motor, Volvo TAMD, gestopt.

We hebben geluk dat het straaltje gasolie niet op een van de hete uitlaten spoot. Brand kan gemakkelijk genoeg ontstaan.
Door de vaart van het schip blijft de stuurboord propeller draaien. Om de koppeling van de stuurboord niet te overhitten (want hij wordt niet meer gekoeld door de oliepomp van de motor), wordt de stuurboord propeller vast gezet met een hijsband en spanner. 

Inmiddels zijn via de mobiele telefoon (zo vlak onder de kust heb je nog dekking van je provider) reserve-onderdelen besteld.

Bij de Maasvlakte (en Eurogeul) is het altijd erg druk. Maar ook deze keer behoeft de Eemshorn niet uit te wijken. Met onze verminderde vaart passeren we.
De Arca, eigendom van de Rijksrederij en gecharterd door de Kustwacht vaart ons tegemoet.  Het multifunctioneel vaartuig Arca wordt ingezet bij oliebestrijding en oceanografisch en hydro- en oceanografisch onderzoek.
http://www.kustwacht.nl/nl/varend.html

Iets later passeren we het rijko jacht, Y707 (volgens haar AIS-gegevens). Het schip - dat nog wat groter is dan de Baton Rouge, die we eerder zijn tegengekomen, is gebouwd door de werf
Oceanco, onder voormeld bouwnummer Y707. Haar naam zal worden: Nirvana.
In de avond ontvang ik bericht dat aan het einde van deze week mijn werk als inval-stuurman op de Eemshorn erop zit. De vaste stuurman Simon heeft inmiddels zijn koopvaardij vaarbevoegdheid verkregen. Gefeliciteerd!

Voorlopig heb ik verlof.

Op vrijdagavond neem ik - voorlopig (je weet nooit of je elkaar weer tegenkomnt) afscheid van schipper Klaas, meester Lesley en matroos Peter. Lesley brengt me naar het station zodat ik nog die avond bij mijn lief Mirjam kan zijn. Ik heb een leuke tijd aan boord van de Eemshorn gehad.


Woensdag 28 maart 2012  Een nieuw schip.

Via uitzendbureau Oceanwide heb ik een nieuwe baan als stuurman op de kruiplijncoaster Antares. Een kruiplijncoaster kan wegens haar geringe hoogte onder vele bruggen varen en zodoende ver stroomopwaarts komen. Ik heb kort getelefoneerd met de kapitein/eigenaar. Het schip heeft een scheepshond. Gezellig! De verwachting is dat ik 25 april aan boord ga.
Hieronder een link naar een wat onderbelichte foto:
http://www.flickr.com/photos/22505851@N08/2505662657/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten