woensdag 15 februari 2012

Valentijn


Maandag 13 februari 2012   Olga Lowina

In het donker ben ik op het bakboord gangboord tegen een bolder aangelopen. Ik kon zo meedoen aan de Olga Lowina Jodelwedstrijd
Nadat we het beun hebben volgezogen met schelpen heeft de Eemshorn koers gezet naar Yerseke. 
Voorschrift 18 B iii juncto VS 26 B i van de Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee
De zeeën kwamen dwars in en het schip slingerde nogal. De meeste wasmachine's zijn bij zeegang niet te gebruiken en in de douche stapelt de was op.



Dinsdag 14 februari 2012   Valentijnsdag

Mijn schat had een lief kaartje in mijn plunjebaal verstopt. Zondagavond had ik de rode enveloppe al gezien, maar pas vanmorgen heb ik de enveloppe opengemaakt. Het begon "....... en eindigde ......".
Er drijven nog wat ijsschotsen in Yerseke. 
De auto is van boord gehesen en onmiddellijk is het schip bezet door een legertje van monteurs. De Eemshorn is aangesloten op walstroom; niet alleen de hoofdmotoren zijn gestopt, maar ook de generatormotor is gestopt. Meditatie is weer mogelijk.
De manager kwam aan boord met ... biefstuk; "belofte maakt schuld" zei hij.
's Avonds is de mess herdoopt in "Chez Simon".  Simon heeft de biefstukken gebakken voor avondmaaltijd. We hebben het ons later smaken.
We hadden de luxe om 's nachts en in stilte te slapen. Normaliter slaap ik aan boord van de Eemshorn met oordopjes, maar dat was een keer niet nodig. Zalig!



Woensdag 15 februari 2012   Niemand vermoedt het maar Peter doet het!

De werkzaamheden zijn vandaag voortgezet en tegen de avond beëindigd. Peter heeft de nieuwe toegangsdeur tot de machinekamer en stukken van de bak geschilderd. Schipper Klaas, machinist Lesley en onze vaste kraanmachinist in Yerseke, Rinie, hebben lekkende pakkingen van de zuigbuis vervangen.
De wasmachine en de droger hebben overuren gemaakt. We zijn weer helemaal bij met de was.
We hadden in het verleden wat problemen met de hydrauliek die de voormast strijkt. Als we de voormast niet een stukje laten zakken kan de Eemshorn niet onder de Zeelandbrug. Vlak voor de Zeelandbrug 
bleek dat de voormast niet zakte. We kunnen er niet (tenminste niet, zonder schade op te lopen) onderdoor. Schipper Klaas heeft onmiddelijk een rondtorn gemaakt en ondertussen de console van de bedieningschakelaar opengeschroefd. Al snel bleek dat een kabelschoentje van de bedieningsschakelaar was gebroken. Na een opvolgende tweede rondtorn was het euvel verholpen. De Eemshorn heeft zonder schade de Zeelandbrug kunnen passeren.
Omdat er op het Middeldiep te veel deining staat om te kunnen zuigen, heeft de Eemshorn buiten de Roompotsluis aangemeerd. De verwachting is dat er morgen minder zeegang staat.
Tijdens het aanmeren ben ik uitgegleden op de bak en weer eens op een bolder gevallen met alweer hetzelfde scheenbeen: "Olga Lowina here I come!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten