maandag 13 februari 2012

Dooi

Wegens de censuur ben ik tijdelijk uitgeweken naar dit weblog


Zondag, 12 februari 2012

Als ik om 22:25 uur op station Harlingen uit de trein stap, zie ik nog net de achterlichten van bus 71 verdwijnen. Te vroeg weggereden.  Ik besluit Peter te bellen in de hoop dat hij met de auto naar de boot is gekomen. Deze hoop is niet tevergeefs. Al wachtende valt het me op dat het niet meer vriest in Friesland.
De afgelopen dagen zijn veel werkzaamheden aan boord de Eemshorn uitgevoerd. Lesley en Peter zijn aan boord gebleven en hebben de werkzaamheden begeleidt.

Zo is er aan bakboordzijde een toegangsdeur tot het paleis van Lesley (de machinekamer) geplaatst.
Het is de bedoeling dat deze nieuwe deur wordt gebruikt en niet meer de deur in de accomodatie. Als je laatstgemelde deur opent zitten de rustende bemanningsleden rechtop in hun kooien.
De Volvo Penta hoofdmotoren en de Caterpillar generatormotor hebben een servicebeurt gekregen.
Er is een opstapje gecreëerd aan bakboordzijde en op het bootdek is een auto gehesen.

Na het weekgebed varen we uit. De Eemshorn komt beter dan ik had verwacht van de kade.
Vele kotters (ook grotendeels bemand met Urkers) lopen uit. Er liggen nog wel overal ijsschotsen maar de schepen hebben weinig moeite daarmee. Geen Elfstedentocht in 2012.

Vandaag zuigen we - voorlopig voor het laatst - op Stortemelk om daarna terug te varen naar Yerseke.
Voor de komende dagen is veel wind verwacht. Bij golfhoogten > 2 meter, heeft de Eemshorn problemen om de schelpen op te zuigen. We zien wel of de Eemshorn kan uitvaren.











2 opmerkingen:

  1. Das weer eens ander weer dan al dat ijs, weet niet wat ik mooier, aangenamer of prettiger vind.

    Wij, zusje en vriend hebben een geweldige rondleiding gehad op de Eemshorn. Aan de zijkant bij de "wasmachine" kreeg ik vreselijke hoogtevrees. Snel terug, weg van het rooster naar stevigere ondergrond. Ook aan de voorkant waar je zo de diepte inkijkt (geen schelp te zien,alleen een vreselijk diepe grote bak) slaat de hoogtevrees weer toe aahh.

    Machinekamer strakke bende, Volvo motoren, gaaf om te zien.
    En een hoop pijpen, buizen, leidingen die alle kanten op gaan. Alles vers in de verf. Mooi, ik vind schepen, havens en al het spul wat er rondrijdt en vaart en gebouwd is,geweldig om te zien.

    De stuurhut is knus net als de combuis alleen met veel meer knopjes, hendeltjes, meters, schermen en nog meer knoppen. Voor je die enorme bak die helaas leeg was. Wel nog een schelpje gevonden dat vastzat ergens aan de zijkant.

    Heel leuk om te zien waar mijn broer werkt.
    Bedankt Wytze en collega"s.
    Veel mooie foto's gemaakt. Die komen nog, eerst rommelen met de computer en dit programma.

    BeantwoordenVerwijderen