woensdag 29 februari 2012

Thuishaven van de Nederlandse Marine

Dinsdag 28 februari 2012  Op naar het Noorden.


Cees met "Peltor knobbels"
Na het middagmaaltijd is het zuigen op het Middeldiep voltooid 

en zet de Eemshorn met een vol beun koers naar het Noorden. We gaan onze lading schelpen in Den Helder lossen. De passage van de Eurogeul verloopt vlekkeloos. De Eemshorn hoeft geen enkele keer uit te wijken voor schepen die vanaf "de rivier" (welke zich aan onze stuurboordzijde bevindt) komen.
Het snelvarende kustwachtschip Zeearend (zusterschip van de Visarend, die we bij Harlingen eerder tegenkwamen) passeert ons. Beiden schepen zijn gebouwd door Damen Shipyards, dus compleet met Damen-blauwe vinylbekleding van de banken.
Patrouilleschepen voeren vaak geen AIS. De scheepsnaam wordt niet geprojecteerd op de radar. Op die manier kunnen ze ongestoord hun patrouilletaken uitvoeren.
's Middags poetst Simon de stuurhut.
 Ook de console wordt afgestoft
De voormast - die niet op correcte wijze is ingekort, de ra en de navigatielichten staan namelijk scheef - wordt doorgeslepen. Wordt vervolgd ....

Het begint steeds mistiger te worden. Ik wijk 35° uit naar stuurboord voor een van stuurboord inkomende Katwijker viskotter. Onze CPA (Closest Point of Approach) is minimaal 8 kabels maar ik zie het schip niet.

's Avonds staan er frites en kroketten op het menu. Die gaan er altijd wel in.
Om middernacht leggen we aan in de binnenstad van Den Helder. Om daar te komen is het kruip door sluip door. 's Nachts wordt niet gelost.


Woensdag 29 februari 2012  Schrikkeldag

We kunnen vannacht in stilte slapen want de motoren zijn gestopt. Nu blijkt dat mijn hutgenoot Peter een beetje snurkt (niet zo veel als ik). Eerder hoorde ik dat niet opdat de motoren hem overstemden.Het blijft een genot om en 's nachts en zonder motorlawaai te slapen.
Omdat we in de marinestad Den Helder liggen eten we vandaag hetzelfde als bij Koninklijke Nederlandse Marine op woensdags, namelijk "blauwe hap"; in dit geval Nasi.
Wanneer we weer uitlopen varen we langs het kustwachtschip Ievoli Black (onmogelijke naam, overigens).
De Ievoli Black heeft onlangs nog de gestrande Aztec Maiden vlotgetrokken.

 Dit schip is de opvolger van de onfortuinlijke Waker 
(mooie klassiek Smit Tak zeesleper) die na een machinekamerbrand gerecycled (eufemisme voor slopen) werd.

Als ik het havenbekken inkijk word ik (en met mij ongetwijfeld Michiel de R. uit V.) niet echt vrolijk. De Klisjeemannetjes zouden - in andere context - zeggen: "Wat weinig joh!"  
De Nederlandse Marine in de mist (letterlijk en figuurlijk).
Verkeerscentrale Den Helder (VHF kanaal 62) meldt herhaaldelijk;
"Alle schepen, alle schepen, alle schepen, de haven van Den Helder is gestremd wegens het binnenlopen van marineschepen."

Vanmiddag zuigen we tussen Den Helder en Texel. Er komen niet veel schelpen boven water, dus vaart de Eemshoorn door naar haar oude "stek", Stortemelk ten Noorden Vlieland.


Onderweg loopt de van bakboord inkomende (dus de Eemshorn mag koers en vaart houden) zandzuiger Crestway op 7 kabels achter ons hek langs.
 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten