maandag 27 februari 2012

Door de masten het dek niet meer zien...

Maandag, 27 februari 2012

Anderhalve week geleden had de Eemshorn een probleempje met haar strijkbare voormast. De voormast wou niet zakken. Schipper Klaas had tijdens een dubbele rondtorn 720 vlak voor de Zeelandbrug het probleem gauw verholpen.
Om onder de Zeelandbrug te varen moet de Eemshorn haar masten strijken.


Hoe gaat aan boord van de Eemshorn zo'n passage onder de Zeelandbrug er aan toe?

Op 1 mijl afstand de Hydrogroepen starten.
 
Op 7 kabels radar (in de achtermast) op standby schakelen en de schakelaars:
"mast voor   "mast achter
 op neer"        op neer"
 vasthouden tot de masten voldoende zijn gestreken.
Op 4 kabels de automatische zeepiloot met het rode knopje linksonder op standby schakelen.
De grote schakelaar met kracht (Die bedien je echt niet per ongeluk!) van zeepiloot naar rivier piloot schakelen. 
Naar en onder de Zeelandbrug sturen met de tiller (helmstokje) van de rivier piloot. 
Daarbij moet je letten op de bochtaanwijzer (of rate of turn indicator) (L) en de roerstandaanwijzer (R).

Na passage van de Zeelandbrug eerst met de rivier piloot de bocht inzetten. De Zeelandbrug ligt in een bocht van de Oosterschelde!

Daarna overschakelen op de automatische zeepiloot met de grote zwaar gaande schakelaar en het rode knopje op de automatische zeepiloot.

De schakelaars:

"mast voor   "mast achter

 op neer"        op neer"
vasthouden tot de masten weer staan.


En als laatste de onmisbare radar op TX weer inschakelen.

Oh ja, de hydrogroepen nog uitschakelen.



Afgelopen week is de voormast van het schip gehesen een aan land met drie meter ingekort. De kortere mast zou makkelijker te strijken moeten zijn.
Als je naar de kop van het schip kijkt is het nu tijdelijk wel een beetje kaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten